ERA MADINAH.
Madinah adalah merupakan sebuah kota yang mempunyai masyarakat majmuk,
yang terdiri daripada etnik Arab dan etnik Yahudi. Orang Yahudi terdiri
daripada tiga kabilah, iaitu Qainuqa’, al-Nadir dan Quraizah. Antara
kabilah-kabilah ini tidak aman kerana adanya perbalahan dan rebutan antara
mereka. Manakala di kalangan orang Arab pula terdiri daripada beberapa suku
kaum, seperti Khazraj dan Aus. Keadaan mereka sentiasa bermusuhan, sama ada
antara etnik dan kabilah atau suku kaum. Orang Arab Madinah samalah dengan
orang Arab lain, menganuti kepercayaan keberhalaan, memuja dan menyembah
patung-patung berhala.
Disamping itu pula
orang-orang Musyrikin Quraisy di Makkah sentiasa membuat pelbagai usaha untuk
menghancurkan agama Islam dan orang-orang Islam. Untuk mententeramkan keadaan
huru-hara di Madinah, Rasullah SAW membuat perjanjian dengan seluruh Penduduk
di Madinah dan menulis satu piagam negara Islam pertama yang disebut
sebagai Sahifah al-Madinah.
Rasulullah s.a.w.
dalam merangka piagam Madinah, beliau telah mengikut bimbingan wahyu dan berdasarkan
norma-norma masyarakat Madinah ketika itu. Terdapat tiga langkah yang diambil
oleh Rasulullah dalam membentuk piagam Madinah:
*MEMBINA MASJID - Baginda
telah membeli sebidang tanah untuk tapak masjid dengan harga sepuluh dinar yang
dipungut daripada derma ikhlas para sahabat. Masjid ini dibina supaya ia
menjadi sebuah parlimen untuk menyatupadukan ummah, sebuah universiti bagi
mengajar soal-soal keagamaan dan keduniaan, sebuah mahkamah untuk kehakiman,
sebuah rumah tumpangan bagi pengembara dan tempat di mana solat didirikan
secara berjemaah.
*PROGRAM KELUARGA ANGKAT - Program
keluarga angkat yang diamalkan pada masa kini sebenarnya telah diperkenalkan
oleh Islam semenjak 14 abad yang lampau. Ia mencerminkan satu pengurusan yang
bervisi yang mempunyai kesan jangka panjang dalam menjayakan sesuatu kempen
kemasyarakatan. Perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi SAW ialah menjalinkan
kemesraan antara golongan Muhajirin dan Ansar di mana setiap orang daripada
Muhajirin akan mengambil seorang saudara angkat daripada Ansar.
*PERJANJIAN DENGAN YAHUDI - Rasulullah
SAW membuat perjanjian bertulis dengan yahudi. Dalam perjanjian tersebut diakui
dan ditetapkan bahwa setiap golongan memiliki hak yang sama serta mempunyai
kebebasan menjalankan syariat agamanya masing- masing dengan dasar saling
menghormati dan menghargai. Setiap golongan wajib menjaga dan memelihara
utuhnya kedaulatan kota madinah serta bersedia menjadi pembela yang setia jika
terjadi ancaman dan serangan musuh dari luar kota.Mereka akan menjadikan kota
madinah sebagai Madinatul haram atau kota suci yang harus terpelihara
kesuciannya.
ASPEK UTAMA PIAGAM MADINAH
# Pengakuan
terhadap Rasullah s.a.w sebagai Ketua Negara Madinah yang wajib
dipatuhi dan dihormati. Apa-apa masalah besar antara penduduk Islam dengan
penduduk bukan Islam mestilah dirujuk kepada ketua negara untuk diselesaikan.
Walaubagaimana pun, semua ketua kaum mempunyai hak untuk menyelesaikan masalah
mereka sendiri secara yang difikirkan berpatutan.
# Semua penduduk Madinah hendaklah hidup
sebagai satu Ummah yang tidak terpengaruh dengan apa – apa elemen yang
tidak baik dari luar.
# Semua penduduk hendaklah bersatu-pada,
berkerjasama, dan bertanggungjawab mempertahankan negara dari apa
-apa serangan musuh.
# Semua
penduduk diberi kebebasan mengamalkan agama masing – masing, dan
tiada gangguan dan paksaan dalam hal keagamaan.
# Keselamatan semua penduduk adalah
terjamin selama mereka mematuhi perlembagaan tersebut.
Dengan tergubalnya Piagam Madinah, lahirnya
sebuah negara Islam pertama di dunia di Madinah, yang menjadi induk kepada
Empayar Islam selepasnya, yang memerintah dunia selama tujuh abad.
Hal ini menunjukkan pencapaian besar
Rasulullah SAW dalam pelaksanaan hijrah dan mengubah landskap akidah, undang-undang
dan akhlak masyarakat jahiliah adalah kerana kecemerlangan perancangan yang
strategik. Rasulullah SAW menyedari walaupun Islam baru bertapak di Makkah,
tetapi ia memiliki kekuatan untuk membina masa depan manusia selari dengan
standard piawaian yang ditetapkan Allah. Oleh yang demikian, kepimpinan
Rasulullah dalam merancang dan menguruskan pentadbiran perlu dicontohi bagi
melahirkan sistem pengurusan yang terancang dan sistematik.
Sumber rujukan :
No comments:
Post a Comment