Saturday 13 February 2016

Pengenalan Dan Definisi Pengurusan

Pengurusan adalah satu aspek yang penting dalam kehidupan manusia. Oleh itu, Islam mempunyai pandangannya yang tersendiri mengenai perkara tersebut. Pengurusan Islam bukanlah satu bentuk pengurusan yang baru muncul tetapi ia telah lama muncul walaupun bukan dalam bentuk institusi kebajikan, syarikat atau organisasi khusus. Sebaliknya ia telah lahir dalam bentuk pengurusan negara, empayar dan pembinaan ummah.

Berikut ialah definisi pengurusan Islam yang diutarakan oleh sarjana-sarjana Islam contohnya definisi pengurusan oleh Ahmad Ibrahim Abu Sin yang menyatakan bahawa pengurusan adalah "sebagai satu kajian ilmiah terhadap bakat dan kebolehan serta kemahiran seseorang menjadi pengurus" Selain itu,  Profesor Syed Othman Alhabshi pula mentakrifkan
"Pengurusan merupakan suatu proses mendapat dan mencantumkan sumber-sumber kewangan, modal, tenaga manusia dan sebagainya untuk mencapai matlamat organisasi sama ada dalam bentuk barangan atau perkhidmatan"

Pengurusan Islam bersifat Rabbani kerana sistemnya adalah berlandaskan kepada syariat yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Sistem pengurusan Islam bukanlah merupakan satu sistem yang direka dan dicipta oleh manusia tetapi merupakan satu sistem yang dicipta dan diturunkan sendiri oleh Allah s.w.t melalui perantaraan Rasulullah yang dilantik dan sudah tentulah Baginda s.a.w menjadi contoh yang terbaik kepada manusia dalam menguruskan urusan duniawi mahupun ukhrawi. 
                                             
Rasulullah SAW sebagai pemimpin tertinggi yang dilantik oleh pemimpin yang Maha Tinggi, maka wajar dijadikan uswah hasanah (contoh tauladan). Gaya kepimpinan, dorongan dan sifat baginda yang penyayang telah berjaya merangsang umat Islam untuk mencapai matlamat yang dirancang.



Rasulullah sendiri yang merencanakan sesuatu aktiviti atau tindakan yang akan diambil untuk memastikan segala yang dirancang mampu membuahkan hasil yang dikehendaki. beliau tidak bertindak membuta tuli tanpa terlebih dahulu melakukan perancangan yang teliti.  

Pengurusan Rasulullah SAW telah melalui dua era yang berlainan iaitu :

i. Era Mekah
                  ii. Era Madinah 


Sumber rujukan : 


Nur Shahiza Bt Mohamad Ishak, Rosmawati Bt Razak, Mohamad Suhaimi Bt Ismail. 2015. Pengurusan Dalam Islam. Pulau Pinang: Alternatif Maju Enterprise




No comments:

Post a Comment