Saturday 27 February 2016

PENTADBIRAN PUSAT (ERA MADINAH)

Pentadbiran peringkat ini dibahagi kepada tujuh jabatan :

1.Timbalan (nai’bin) :-
Mereka adalah dikalangan sahabat yang mengetuai pentadbiran Negara terutamanya menguruskan hal ehwal Islam sewaktu ketiadaan Rasulullah SAW di Madinah.

2.Penasihat (mushir) :-
Baginda sentiasa berunding dan meminta pendapat daripada orang-orang yang bijak, pandai, kuat iman, warak dan bersemangat untuk memperkembangkan Islam. Majlis penasihat (syura) terdiri daripada tujuh orang Muhajirin dan tujuh orang Ansar, antaranya ialah : Hamzah, Jaafar, Abu Bakar, Umar, Ali, Ibnu Mas’ud, Salman, Ammar, Huzaifah, Abu  Zar, Miqadad dan Bilal.

3.Setiausaha (katib) :-
Katib bermaksud penulis, pencatat atau penyalin yang kemudiannya dikenali sebagai setiausaha. Baginda memberi tumpuan yang serius dalam bidang ini dan melakukan golongan pakar yang menulis beberapa dokumen seperti wahyu, surat kepada raja-raja dan sebagainya.

4. Wakil (Rasul) - Duta :-
Duta mestilah cerdik, perwatakan yang menyenangkan dan menarik serta menguasai bahasa-bahasa asing khususnya bahasa ditempat mereka dihantar bertugas. Antara tugas mereka ialah mengajak kepada Islam, membuat perjanjian, memberi perlindungan,memohon kepada pemimpin tertentu untuk membenarkan orang Islam di Negara untuk pulang, mengirimkan hadiah dan lain-lain.

5. Pesuruhjaya :-
Kebiasaanya dilantik untuk mengurus soal-soal kecil tetapi dalam keadaan tertentu ia adalah tugas berat seperti politik dan perlaksan undang-undang.

6.Penyair dan pemidato (syu’ara’ dan khutaba’) :-
Penyair seperti Hassan bin Thabit bertindak balas kepada penyair bukan Islam yang mengeji dan mencela sifat-sifat peribadi Rasulullah SAW. Walau bagaimanapun penyair Islam dilarang daripada melampaui dan keterlaluan.

7.Pegawai tugas-tugas am :-
Pelbagai nama diberi kepada mereka seperti Azin (pemanggil) , Bawwab (penjaga pintu) dan hijab (penjaga pagar).




SUMBER RUJUKAN :

NurShahiza bt Mohamad Ishak , Rosmawati bt Razak , Mohamad Suhaimi 
bin Ismail , 2015, Pengurusan Dalam Islam , Pulau Pinang : Alternatif Maju
Enterprise 



No comments:

Post a Comment