Saturday 27 February 2016

CARA MODEL PENGURUSAN RASULULLAH S.A.W

Model pengurusan yang ditunjukkan Rasulullah SAW berdasarkan kepada empat perkara utama.

Pertama, berdasarkan sifat as siddiq (benar). Dia adalah pemimpin yang senantiasa berkata benar. Perkataan yang benar di dalam Al Quran diulang berkali-kali dengan maksud, kebenaran perkataan itu akan melahirkan komunikasi antara manusia secara sihat. Malah bukan sahaja benar dalam perkataan, bahkan dalam tindakan dan perasaan.

Apabila tiada sifat benar, maka hilanglah kepercayaan. Tiada siapa yang akan berurusan dengan orang yang tidak dipercayainya. Di sinilah kejayaan baginda yang sedari kecil dikenali sebagai al amin, (yang dipercayai).

Hal ini terserlah ketika dia bekerjasama bisnes dengan Siti Khadijah. Baginda menunjukkan bagaimana cara bisnes yang benar dan bagaimana sebuah bisnes dibangunkan atas dasar kepercayaan.

Di waktu itu, kepercayaan merupakan modal utamanya dalam perniagaan. Ternyata usahanya berhasil dan hingga kini dunia usahawan mengakui bahawa bisnes tanpa kepercayaan adalah omong kosong belaka.


Kedua, didasarkan pada sifat al amanah. Pengurusan yang amanah adalah cara pengurusan yang mampu memenuhi keperluan masyarakat. Adanya rasa amanah akan menimbulkan rasa aman. Sebaliknya, menipisnya rasa amanah akan menimbulkan keresahan dan ketidaksabaran sosial. Jadi, jangan berharap akan ada ketenteraman dan perubahan bila pimpinan sebuah organisasi atau bangsa sudah tidak lagi memiliki sifat amanah.

Kerana pentingnya amanah ini, pernah disebut dalam sebuah hadis, seorang Arab Badwi bertanya, “Bilakah tibanya kiamat?” Nabi SAW lalu menjawab, “Apabila amanah diabaikan maka tunggulah kiamat.” Orang itu bertanya lagi, “Bagaimana hilangnya amanah itu, ya Rasulullah?” Nabi SAW menjawab, “Apabila perkara (urusan) diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat.” (HR. Bukhari)

Kiamat itu dapat diterjemahkan secara luas misalnya kiamat ekonomi, kiamat politik, kebudayaan, peradaban, hancurnya langit dan bumi, hasil dari orang-orang yang tidak berpegang kepada amanah, atau menyerahkan urusan kepada orang yang tidak berkelayakan. Apakah kita berharap terjadinya kiamat-kiamat tersebut?

Allah SWT. berfirman: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya”. [An-Nisa’ :4: 58].

Ketiga, didasarkan pada sifat at-tabligh. Fungsi kepemimpinan atau pengurusan adalah untuk menyampaikan apa-apa yang memang patut disampaikan kepada masyarakat secara jujur. Sifat ini adalah keterbukaan dalam pengurusan.

Contohnya apabila keadaan ekonomi gawat, katakanlah gawat. Jangan disembunyikan sebarang fakta yang perlu diketahui umum.

Sifat tabligh ini hanya dimiliki oleh seorang pemimpin yang benar-benar tidak punya kepentingan diri dalam kepemimpinannya. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "“Katakanlah kebenaran walaupun ia pahit”  (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban, al-Hakim)

Keempat, didasarkan pada al-fatonah (kebijaksanaan). Dengan kebijaksanaannya, baginda Rasulullah SAW tidak hanya sebagai pemimpin yang hanya berwawasan, tetapi ia mampu membuktikan setiap visinya dalam tindakan dan kehidupan. Pengurusan hidup yang seperti inilah sepatutnya diteladani umat Islam dalam menguruskan diri, keluarga, masyarakat, organisasi malah negara.

Jika diperhalusi sifat-sifat teras di atas, dari sana lahir sifat mulia yang berkembang dalam kehidupan setiap hari. Antara yang lahir di sini adalah sifat adil. Dalam sebarang pengurusan, tindakan perlu adil dan seimbang.

Hal ini tercermin dalam sabda Nabi: "Seandainya anakku Fatimah mencuri, maka aku sendiri yang akan memotong tangannya.''

Sikap adil ini menjadi unsur utama dalam memulai satu pembaharuan pengurusan. Perubahan sukar berlaku apabila penegakan hukum tidak dapat dilakukan. Adanya undang-undang adalah untuk kemaslahatan masyarakat. Orang yang bersalah selayaknya mendapatkan hukuman yang setimpal. Jangan sampai orang yang betul-betul bersalah, bertahun-tahun melakukan kesalahan yang nyata, dibiarkan begitu saja bahkan dibela terus.

Namun keadilan tidak akan wujud tanpa iman. Kerana itu Rasulullah hadir untuk mengenalkan manusia kepada Tuhan yang Maha Esa, Allah SWT. Setiap masa dan ketika Rasulullah menceritakan tentang Allah dan hari Akhirat. Tentang kebesaran, kesucian dan kekuasaan-Nya. Tentang kasih sayang, keampunan dan belas ihsan-Nya. Tentang kuasa dan iradah-Nya dan tentang segala-gala sifat yang ada pada Tuhan. 

Segala sifat Allah itu sangat-sangat dihayati oleh para Sahabat hingga mereka menjadi cukup kenal dengan Tuhan. Bukan setakat tahu, tetapi cukup kenal. Mereka menjadi orang-orang yang arifbillah. Hati-hati mereka cukup hampir dengan Allah, cukup sensitif dan peka dengan Allah SWT. Mereka cukup terangsang dengan kebesaran dan keagungan Allah.

Akhirnya jadilah para Sahabat, orang-orang yang sangat cinta dan takut kepada Tuhan. Dalam hidup mereka, Allahlah yang menjadi perkara utama. Allahlah yang bertakhta di hati-hati mereka.

Setelah diperkenalkan manusia kepada Tuhan, Rasulullah berjuang membawa manusia agar mencintai dan mentaatiNya. Apabila Allah turunkan perintah-perintah dan hukum, amat mudah dituruti tanpa banyak soal, kerana mereka yang beriman itu telah kenal dengan Pencipta hukum itu.

Kelahiran Rasulullah SAW ke muka bumi pada hakikatnya adalah kelahiran sebuah peradaban baru. Ia berjuang meningkatkan taraf hidup rohaniah dan moral suatu bangsa yang tenggelam dalam kebiadaban.

Baginda sebenarnya tidak hanya sosok jasmani dan rohani sebagai manusia, tetapi adalah manifestasi dari nilai-nilai ilahiah itu sendiri. Ketenangan dan keberhasilan perjuangan baginda  adalah bukti kebenaran itu mampu mengalahkan kejahatan meskipun jalan perjuangannya panjang.

Kerana itu ketaatan kepadanya adalah mutlak, sebab ketaatan tersebut bukan hanya ketaatan pada peribadi bahkan pada nilai.

Sabda Baginda maksudnya: "Tidaklah seseorang itu dikatakan beriman hingga aku lebih dicintai daripada ayahnya, anaknya dan seluruh manusia." (Hadis riwayat Bukhari)

 Rasulullah diutus oleh Allah ke muka bumi untuk melaksanakan tugas yang sangat berat. Inti kerasulannya adalah mengadakan reformasi total. Mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju cahaya, dari tertindas dan terjajah jasad dan jiwa kepada menuju kemerdekaan, dari ketinggalan di belakang menuju kemodenan, dan dari kebiadaban peradaban menuju masyarakat yang bermaruah.

Rasulullah membawa aqidah yang tepat dan sempurna, akhlak mulia yang amat indahnya serta cara hidup yang berlandaskan syariat yang agung dan amat sesuai dengan fitrah.

Benarlah Firman Allah yang Maha Agung, "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) [Al Ahzab:33.21]

Sumber rujukan :


No comments:

Post a Comment